· El poble de Seva als peus del Montseny

Escut_de_Seva

 

A només 45 minuts de Barcelona i 10 de Vic, situat just a la falda nord del massís del Montseny, a 660 metres d’altitud, trobem el municipi de Seva, amb els seus 30,7 km2. de superfície, gran part de la qual es situa dins del Parc Natural del Montseny, en plena comarca d’Osona.

DSC00767
Seva i el massis del Montseny amb el Matagalls nevat (1.697 m.)

Aquest terme està format  per dos pobles, Seva i Sant Miquel de Balenyà (on està situada l’ estació de Renfe), els barris de l’Aguilar i la Serreta, i les urbanitzacions de Serrabardina, Muntanyà, Can Garriga, Perafita i el Pinós.

El nucli s’endevina des de lluny gràcies a l’altíssim campanar de 27 metres d’alçària de l’església romànica de Santa Maria,  l’edifici insígnia del poble.

Del seu origen romànic del segle XI, es conserven restes a la banda oest de la nau principal i el magnífic campanar de planta quadrangular, de planta baixa i sis plantes.

Al segle XVII l’edifici va patir reformes molt importants, es va enderrocar l’absis o absis original i es va fer l’edifici més gran, allargant la nau per encabir-hi capelles laterals prop del presbiteri. Posteriorment es va aixecar la teulada i es construí el comunidor. Posteriorment ja al segle XX, concretament l’any 1915 es va modificar la façana i li fou adossat un portal neo-romànic.

A l’interior es conserven diversos altars d’estil barroc.

Darrera l’església, en els terrenys de l’antic cementiri es conserven un seguit de làpides.

 

Al voltant de Santa Maria es va formar l’antiga Sagrera i on és conserven encara cases interessants de pedra vermella, característica de les rodalies, formant un conjunt harmònic i lluint finestres neogòtiques, claus de volta i dintells que ens recorden la seva història.

El terme també compta amb antigues masies de notable valor arquitectònic, com son Serrabardina (XVI), Figueroles (XI, XV), Muntanyà (XVIII), Cendra (XVII), Pitbatlle, El Virgili, i d’altres també interessants com el casal modernista de Sobrevia, obra de J.M. Puig i Cadafalc.

Són interessants també el Castell d’Esparreguera, la Casa de les Monges, l’edifici neoclàssic situat a la cruïlla per anar al Brull, la creu de terme i la del Carlí, impregnades d’història i llegenda.

Menció a part tenen dues cases pairals, molt properes una de l’altra. Can Sors i Can Vives, que tenen jardins espectaculars amb gran quantitat d’arbres singulars. Dos d’ells gaudeixen del qualificatiu de “monumentals”: el Pinsap del Sors i el Cuprés de Can Vives.

Per fer una mica d’història ens hem d’anar al període medieval, i és fins al segle XIX que els termes de Seva i el Brull, formaven l’anomenat territori sevetà (de selvàtic). A finals del segle X els vescomtes d’Osona van construir un castell i llavors el territori va començar a denominar terme del castell del Brull. A partir d’aquí Seva només es refereix a la parròquia de Santa Maria de Seva, anomenada així per trobar-se prop d’una vila rural coneguda per vil Seva. El 1265 el vescomte d’Osona ven el castell i el terme del Brull al bisbe de Vic, moment en què s’emprèn la fortificació de la sagrera de l’església, envoltada de murs i portals que la van protegir de bandolers i de la guerra contra Joan II al segle XV.

El seu cens de població actual gairebé arriba als 3.500 habitants. Entre els segles XV i XVI ja es recollia l’existència de 14 a 17 famílies i augmenta a 36 el 1626. A finals del segle XVII ja en vivien 71. Al segle XVIII es consolida com un dels períodes de més creixement, és quan la població es duplica fins a arribar als més de 800 habitants. També es duplica en les primeres dècades del passat segle XX i a principis del XXI ja arriba als 2.500.

El Gurri és el riu de Seva. El trobem caminant direcció Taradell i on està situat el molí de Sors, ara embardissat i totalment en ruïnes. A uns quants metres més amunt del molí trobarem el pont, que salva la gorja del riu. Data del segle XVI i té dues arcades. En una d’elles vivia un rodamón al qual podríem anomenar “ocupa”, sempre anava acompanyat d’una bona colla de gats, hi tenia flors, estris, pots de conserva, gibrelles, fins i tot llum. Va ser a partir d’aquí que al pont se l’anomena Pont d’en Gatus.

L’abastament d’aigua està assegurat gràcies als dos pantans situats al recòndit vall de Valldoriola, al Bosc Gran pel camí de les Planes.

L’esperit esportiu de Seva i l’afecció pels esports del motor han donat figures com el motociclista Alex Crivillè i el pilot de rallis Pep Bassas.

Seva és un enclavament ideal per la pràctica dels esports a l’aire lliure com: golf, running, bicicleta de muntanya, excursionisme, trial, tennis, pàdel, …….

La vegetació és la característica de la Falda del Montseny i com és lògic canvia amb l’altitud. Són abundants l’alzina, el pi, el roure, arbres de ribera, matolls d’estepa i arboç.

El clima és mediterrani de muntanya mitjana amb influència marítima, amb estius agradables i hiverns llargs i rigorosos.

La festa major es celebra per la Mare de Déu d’Agost.

_DSC6304
Creu de terme a l’entrada del poble

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sta. Maria
Capvespre crepuscular

 

IMG_2763
Santa María vista des d’el camí al Sors

 

 

_DSC6100
Plaça de l’Esglesia

 

_DSC6105
Racó de la Plaça de l’Esglesia

 

_DSC6082
A la dreta, la Casa de la Vila

 

_DSC6094

_DSC6095

 

_DSC6126

 

_DSC6124

 

_DSC6091

 

_DSC6110

 

_DSC6129

 

_DSC6090

 

_DSC6087
Arcada sota l’ajuntament

 

_DSC6089
Arc i passadís de l’antiga Sagrera

 

_DSC6123
La Casa de la Vila sobre l’arcada

 

_DSC6116
L’antic cementiri

 

_DSC6117
Detall d’una làpida

 

_DSC7370
Característic edifici neo-clàssic a la Plaça de la Creu

 

_DSC6302
Casa de les Monges

 

_DSC6131
Can Cendra

 

_DSC6136

 

_DSC6134

 

DSC00778
Pantà de Valldoriola, Seva i els Pirineus al fons

 

DSC00272
Camí de Can Sors a Can Vives

 

IMG_2751
Entrada principal a Can Vives

 

DSC00314
Can Vives

 

DSC00288
Un altra entrada a Can Vives

 

IMG_2753
Un racó suggerent

 

DSC00281
Part posterior de Can Sors

 

_DSC7399
Mas Figarola

 

_DSC7389
Masia del  Muntanyà

 

_DSC7385
Mas Serrabardina

 

IMG_2726
Mas Montmany

 

_DSC7407

 

_DSC7414
Pòrtic d’entrada a Sobrevia

 

_DSC7409
Passadís enjardinat a Sobrevia

 

_DSC7401
Sobrevia

 

_DSC7398
Camp de golf del Muntanyà

 

_DSC6236
Tancat de pedra del jardí de Can Sors (any de construcció en una pedra)

 

_DSC6141
Jardí de Can Sors

 

_DSC6140
Una de les entrades al jardí de Can Sors

 

_DSC6156
Tanca metàl·lica del jardí del Sors

 

_DSC6227
Entrada principal al Sors

 

_DSC6226
Can Sors

 

_DSC6159
Petit estany del Sors

 

_DSC6164
Reflex al estany del Sors

 

_DSC6166
Ona al estany del Sors

 

SONY DSC
Camí de castanyers a la font del Sors

 

_DSC6207
Estany gran del Sors

 

_DSC6182
Àrea de pic-nic a la font del Sors

 

_DSC6428
Camí del cementiri

 

_DSC6408
Al fons el cementiri

 

_DSC7378
La Creu del Carlí

 

_DSC6366
Pont d’en Gatus al Gurri

 

Pont Gatus
El Pont d’en Gatus amb el moli de Sors al fons (ja no existeix)

 

_DSC6362
Salt d’aigua al riu Gurri

 

_DSC6353
Sota el pont d’en Gatus

 

2 comentarios en “· El poble de Seva als peus del Montseny

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s